Lepení 3D fólií

Aktualizováno: 27.07.2019

Fólii lepíme suchou cestou bez použití aplikačních kapalin na čistý odmaštěný povrch při doporučené teplotě 15 - 25 stupňů.

Carbon 3D
Carbon 3D

Při instalaci na zaoblené části, folii tvarujeme velmi mírným natahováním a postupným přihlazováním filcovou stěrkou, kartou s filcem popř. kusem flanelu nebo textilní rukavicí.

Folie lze opakovaně odlepit a znovu přilepit!

Pokud je po odlepení folie zdeformovaná, zahřejeme ji horkovzdušnou pistolí na teplotu cca 50 stupňů. Vrátí se zpět do původního tvaru a můžeme lepit znovu. Různé defekty lze tímto způsobem bez následků opravit. Větší bubliny je vhodné rozdělit do menších, které opatrně a pomalu přitlačujeme. Folie je velmi dobře tvarovatelná i bez zahřívání, použití horkovzdušné pistole nebo fénu, doporučujeme pouze na zaoblených místech např. prolisy, výstupky, šrouby, nýty, záhyby, zakončení a okraje folie. V těchto případech folii zahříváme opět na teplotu 50 stupňů.

Pozor na příliš vysokou teplotu horkovzdušných pistolí!

Okraje folie odřežeme odlamovacím nožíkem.

Na závěr je bezpodmínečně nutné zafixovat všechny okraje, prolisy a kritická místa zahřátím folie na cca 100 stupňů!!!

Při instalaci na karoserie by pro důkladné přilnutí folie měl vůz 18 hod. zůstat v suchu při teplotě min. 17 stupňů.

Na prolisy a kritická místa lze použít Primer 3M, který zlepšuje lepící schopnost a zlepšuje přilnutí folie k podkladu.

Důležité zásady při lepení:
Ideální teplota pro lepení je 15 – 25 stupňů. Nikdy nelepte na „mokro“ pod +10°. Velmi důležitá je také teplota podkladu – v zimních měsících je vhodné nechat studené vozidlo v garáži nebo dílně před lepením ohřát.

Lepte jen na čistý odmaštěný povrch nejlépe lihem nebo vodou se saponátem. Technický benzin není vhodný – obsahuje příměsi.

Lepte na hladké povrchy – sklo, lak apod. Na hrubém povrchu – některé nárazníky, palubní desky, plasty, nebude mít folie požadovanou adhezi a životnost. Pokud i tak budete lepit na tyto hrubé povrchy doporučujeme použít Primer 3M, který zvýší přilnutí folie k povrchu.

POUŽITÍ: karbonovou fólii lze aplikovat na cokoliv, nejčastější aplikace je do interiéru i exteriéru vozů pro zlepšení jejich vzhledu -  kapota, střecha, kufr, postranní zrcátka, veškeré vnitřní umělé části interiéru. Velice snadná aplikace na většinu barvených míst na autě. Folii lze však použít i kdekoliv jinde například na nábytek, spotřebiče atd…

Příprava povrchu:

- fólii můžeme aplikovat na celou řadu čistých, suchých, hladkých až lehce porézních materiálů

- všechny podklady musí být považovány za znečištěné a před aplikací  fólie se musí vyčistit, zbavit mastnoty a nečistot. Pokud obsahuje podklad nečistoty nebo uvolněné části nátěru, fólie přilne k nim, nikoli k samotnému podkladu. Pokud  fólie nemá dostatečný kontakt s čistým, suchým podkladem, přilepí se nedostatečně, což vede k předčasnému odlepení fólie.

- při aplikaci na čerstvě lakované povrchy musíme dbát, aby lak byl již zcela proschlý, neboť páry z rozpouštědel a jiné výpary mohou vést ke tvorbě bublin, zkroucení nebo změně zbarvení

- ujistěte se, že podklad, nýty, švy jsou důkladně vysušené, pokud je v okolí nýtů a švú zbytková vlhkost, přilnutí fólie k jinak důkladně vyčištěnému podkladu bude nedostatečné.

Před lepením je třeba důkladně odstranit také například politury nebo konzervační prostředek na lakovaných plochách - mohou se vyskytnou u nových automobilů, které jsou chráněny velkou vrstvou konzervačního vosku od výrobce). U choulostivých povrchů nepoužívejte na čištění žádné agresivní prostředky!!! V případě pochyb je nejlepší vyzkoušet použití prostředku na skrytém místě

Aplikace fólie:

- ujistěte se, že povrch je řádně očištěn výše uvedeným zbůsobem

- teplota vzduchu a povrchu musí překračovat stanovené minimum 10°C

- je nutné použít plastikový aplikátor - stěrku, vždy udržujte čepel stěrky rovnou, okraje a zářezy způsobí při aplikaci vznik bublin

- po sejmutí přenášecí fólie nalepíme fólii na povrch a pomalu fólii lepíme buď  za pomocí stěrky nebo prstů. Před samotným nalepení je třeba zkontrolovat polohu fólie tak, aby byl dodržen jednotný směr "karbonových vláken".

- Primer lze použít pokud lepený podklad je z materiálu s nízkou povrchovou energií (plasty) nebo na kritickém povrchu s ostřejšími poloměry zaoblení - prolisy, zpětná zrcátka, plasty interiéru apod.

- v případě použití primeru před samotným nalepením fólie je třeba pomocí štětečku nanést na kraje polepovaného povrchu primer. Vydatnost primeru je 15 - 30 m2/l. Aplikujte štětečkem, nechejte 30 - 60 min. vyschnout v závislosti na teplotě a vlhkosti. Některé povrchy vyžadují 2 - 3 nátěry

- po úplném polepení požadovaného povrchu ořežeme přesahy a pomocí horkovzdušné pistole zbytky karbonové fólie zahneme - zahrneme buď pomocí prstů nebo hladítka pod lišty, gumy....

- v případě, že se primer 3M nepoužije, folie se mohou začít v prolisech zvedat.

Nepravidelné, promáčknuté nebo vyboulené povrchy:

- použití průmyslových horkovzdušných pistolí výrazně usnadní přizpůsobení značení na, přes nebo kolem takových povrchů, zvláště při nízkých teplotách. Svářené spoje by měly být vyhlazeny nebo po obou stranách vyplněny tmelem na karoserie

- v závislosti na míře zakřivení se může fólie směrem k okrajům hromadit a způsobovat vrásnění. Tomu lze zamezit naříznutím od okraje směrem do středu a překrytím zbytku tak, že vrchní část překrývá spodní část.

TIPY A RADY:
- před lepením  fólie dobře očistěte povrch, pokud tak neučiníte, fólie Vám zkopíruje veškeré nerovnosti - prach, kamínky, přilnavost bude nedostatečná a dojde k postupnému odlepení

- pokud je na polepovaném povrchu nerovnost - doporučujeme jemným smirkem přebrousit, aby nevznikl po nalepení karbonové fólie viditelný přechod

- pokud karbonovou fólii špatně nalepíte, opatrně ji strhněte a zlomy, zmačkaná místa zahřejte na požadovanou teplotu a ""poškozené místo"" se vám vyrovná do původního tvaru.

- pokud se při lepení karbonové fólie neobejdete beze spoje, doporučujeme před samotným nalepením v místě spoje použít primer 3M nebo provést zástřik barvou dle barevného tónu  fólie ( fólie reaguje na teplo - rozpíná se a stahuje se. Zástřik barvou proto, aby při nízkých teplotách nedocházelo k prosvítání bývalého podkladu. Primer a zástřik je jistota neviditelného spoje)

- pokud polepujete plastové části interiéru, doporučujeme jejich demontaž, to samé v případě lepení střechy doporučujeme demontáž antény..., výsledek je lepší než obřezávat a pracně zadělávat - zahrnovat pod lišty, těsníci gumy apod...

- při polepování více zaoblených plastových dílů - zpětná zrcátka, nárazníky a jiné, doporučujeme použití primeru. Na všechna hodně  zaoblená místa (např. roh nárazníku) je třeba nanést primer. Dále nedolepovat fólii až do hrany (zanechat cca 1 cm nedolepený). Poté nechat  fólii odpočinout min 2 hodiny, na nedolepený kraj - hranu lepeného dílu nanést primer a zapravit fólii za hranu polepovaného dílu.

Mohlo by Vás také zajímat

Carbon 3D

Lepení 3D fólií

Články

Aktualizováno: 27.07.2019

Lexicon Pantheon

Lexicon Pantheon

Články

Aktualizováno: ..20

Cockos Reaper

Cockos Reaper

Články

Aktualizováno: ..20